fredag 12 juni 2015

Lida Loop- egen start igen

Recension av start 20 minuter före övriga;

I Lida Loop i söndags startade damer elit 20 minuter före övriga klasser. Trodde på förhand att det skulle bli tight med tid och trångt för killarna att komma förbi i skogen. Innan varvning ut på loop tre  kom herrtäten ifatt mig och Åsa. Upplevde inte att vi eller dem blev hindrade. Sedan passerade det herrar med ojämna mellanrum. Även om det gick bra nu är risken för incidenter större än om vi hade startat 40 minuter före och hunnit gå i mål. Det jag under slutet av loppet var mest orolig för var att bli ifattåkt av en konkurrent som hängt på en klunga med passerande killar. 
Så heller 20 minuter innan än samtidigt, men helst 40 minuter före övriga. För som i Falun var det kul att hjälpas åt med farthållning i klunga och loppet blev "lugnare".

Tävlingen gick över mina förväntningar igen, kanske ska höja dem lite? Det fick fort från start, Emmy satte tempot och vi var ganska snabbt tre cyklister, jag, Emmy och Åsa. Tyvärr hoppade Emmys kedja av på första stigpartiet så jag och Åsa fick fortsätta att växeldra själva för att hålla avståndet till övriga. Inför varvning och spurtpriset ville jag vara först och lyckades få en liten lucka i skogen. Sedan "väntade" jag in Åsa och vi hade fortsatt sällskap. Dock började mina ben bli rejält slitna. I backen till varvning två vart farten för hög, men efter spurtpriset hade vi åter sällskap. Sedan var det bita i gånger 10 som gällde för att Åsa inte skulle få lucka i de kommande backarna. Tillslut räckte inte viljan till, (kraften var borta sedan några mil) och jag kunde inte täppa luckan Åsa fick i en backe i början på loop tre. De sista femton ägnade jag mig åt att försöka hålla farten på platten och krypa uppför backarna. Tappade mycket tid på Åsa men höll trean Carolin Holmqvist bakom mig. 

En bra dag för mig, och en bra dag för Fredrik som vann. I det stora hela en kul helg. Vi bodde hos Fredriks kompis Per och under lördagen pasasde vi på att hänga med vänner. Nu är jag i Oslo, hälsar på Erika och dricker gratiskaffe. 


Fredrik i ledning. Foto; David Söderblom.

Stigpartiet innan varvning, loop ett. Foto; lidaloop.se


Starten. Foto; Göran Johansson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar