tisdag 17 januari 2012

Dartanjang style

" Kom inte för nära för då hoppar det baciller på mig" Idag kände jag mig som Dartanjang i Loranga, Masarin och Dartanjan av Barbro Lindgren. Först på tåget ner till Stockholm fick jag en sittplats vid väggen i en nästan tom kupe. Den var bra tills ett gäng gapiga ungdomar satte sig och nös i sätena framför.
Flydde till restaurangvagnen och gömde mig under jackan resten av färden. Väl framme i storstaden skulle såklart merparten av invånarna åka med samma tåg som jag. Höll andan till Flemingsberg för säkerhetsskull. Spenderade en halvtimme i en fuktig datasal där några studenter hade följande konversation:
- Åh, är du förkyld?
- Ja, är lite känsligt.
Fick smärre psykbryt, slet ut mina papper ur skrivaren och gick till rummet för oppositionen. Ett litet rum där 20 personer just suttit och andats en timme. Nu skulle 20 personer sitta där igen och andas varandras nys och snorluft. Jag tryckte mig längs väggen och öppnade för säkerhetsskull inte munnen mer än nödvändigt under oppositionen.

Jag ska nog låsa in mig i vedboden och ta hand om eventuella vallningar i knäna.

cine.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar