onsdag 25 juli 2012

Göteborg- SM och spårvagn

Så, nu ha vi klarat av årets MTB SM i Slottskogen,Göteborg. Kanske det mest centralt belägna mästerskapet någonsin. Tog inte många cykelminuter att ta sig in till stan, centrum eller vad det heter i Göteborg. Mölndals CK hade gjort de bästa möjliga av området. En snabb kort bana med många kurvor och korta backar.
Roligast var det att köra elemination, sprint. Hade sett fram emot denna tävling mest. Tog mig till A final men  lyckades inte komma bättre än fyra. Gjorde ingen kanonstart och några tekniska missar. Sedan var de andra grymt starka. Men det var kul och jag hoppa grenen växer. Banan var kort och kompakt och publiken hejjade bra. Tror tyvärr inte tävlingarna lockade fler än de sedanvligt närmast sörjande trots att det inte går att få en MTB tävling mer centralt. 

Fint väder hela veckan och detta SM var det roligaste på länge. Tack vare roliga banor, kunniga och bra speakers, sol och möjligheter att göra Göteborg vid sidan av tävlingarna.

Han med ett besök på Liseberg. Jag dödsångestskrek i en karusell medans Fredrik satt bredvid och tittade roat på mig. Balder var roligast. Atmosfear åktes bara därför att. Utsikten ser man inte om man blundar. Tydligen. Avslutade med en Lisebergsglass, en timme innan middagen.

Ingen havsutsikt under veckan men spårvagnsåkning och tårta. Och pizza. Fredriks bror Martin fyllde 25. Familjen Edin kom till Göteborg och tårtan föregicks av pizzabuffe. 

Halva min fanclub fanns på plats, förstärkt av tre av åtta kusiner. Den ena av dem var måttligt förtjust i sporten. Han fick ont i vaderna av att stå för nära "döds"droppet, som alla klarade levande, och föredrog innebandy framför cykel. Kanske lyckas omvända han någon annan dag. 

Nu är vi påväg hem till Falun. Fredrik sitter och svettas brevid mig. Om det är av den kvava bussluften eller för någon Falu ångest vet jag inte.. 


Start D Elit XC

Jag och Emmy. Jag slutade femma, två placeringar bättre från 2011.

Fredrik i banans mest tekniska del. Ytterligare ett starkt lopp efter skadan, en sjunde plats.


Mamma tog sig hipp som happ till A final i sprint

foto: Pontus Johansson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar