tisdag 12 februari 2013

Det här med definitioner..

Igår kom jag och Fredrik hem från Åre. Tre roliga dagar där vi träffade Fredriks vänner Johan och Malin som bor i byn. Fredrik körde även en tredagars lektion i hur jag ska åka slalom.
Pedagogiskt och tålmodigt. Det ser fortfarande stelt ut, men det skyller jag på arvet. 
Har åkt mer slalom denna helg än jag gjort i livet totalt. Kul med något nytt.

Vi åkte också skidor ett par eftermiddagar.
Eller. De övriga i sällskapet som är uppvuxna med utförsåkning sade att:
De ska åka skidor när de går till backen och att de ska åka längd när de går till längdspåren.
Jag som är uppvuxen med längdåkning säger att jag ska åka slalom när jag ska till backen och skidor när jag ska till längdspåren.

Båda sakerna utförs ju på skidor och slalom är bara en gren av alla alpina grenar. Dock är det slalom (svängar) de flesta åker nedför backarna. Så vem säger rätt?

Molnigt och 22 minus på marken.

Soligt och tio minus på toppen.

Fredrik och Johan.




   Förmiddags halvleksfika för att värma tår och näsa


 Malin

Påväg till offpiståkning. Jag tog den pistade vägen ner och övade på att luta mig frammåt och trycka påväg ut ur svängen och ditten och datten.



Längdspåret vi härjade runt i.



/ Angelica

1 kommentar:

  1. Efter som utförsåkning till stor del är att åka lift tycker jag att det inte kan representera skidåkning på ett bra sätt.
    Längdskidor vinner i alla lägen.
    Och i längden...
    Även historiskt.
    Hade Gustav Wasa åkt med slalomskidor skulle Dalarna/Sverige inte finnas alls.
    Därmed är definitionen " åka skidor" är lika med längdskidor.
    Så var det utrett!

    SvaraRadera