måndag 13 augusti 2012

Vänsterhänthet- ett bestående men

Enligt denna artikel i DN är det 10 procents chans att två högerhänta föräldrar får en vänsterhänt unge. OM inte barnet är för tidigt född, har fått en hjärnskada under graviditeten eller om fostret utsatts för droger och miljögifter.

Jag har ingen vänsterhänt förälder, miljögifter utsätts alla för mer eller mindre, jag är inte för tidigt född och har ingen hjärnskada ( Detta kunde väl diskuteras tyckte min far..)
Så antingen tillhör jag de där 10 procenten. Eller så kan jag fått en hjärnskada som foster eftersom;"Detta behöver dock inte betyda att barn med en tidig hjärnskada kommer att få andra bestående men."

Så vänsterhänthet är alltså ett bestående men. Samtidigt skriver författaren: "– Vi får olika begåvningar. Väns­terhänta är unika, inte avvikande."
Slutsumma: vänsterhänthet = en begåvning och bestående men som gör oss unika..

Kan det inte bara vara så att några bäbisar hade vänsterhanden närmast till hands när de skulle greppa saker medan andra hade högra handen?







2 kommentarer:

  1. Det är en hel del cyklister som är vänsterhänta! Både jag och Jesper Hjortsberg är vänsterhänta :)

    SvaraRadera
  2. Och Åsa Erlandsson, vå får starta en egen cykelklubb..

    SvaraRadera